Yönetmen : Alejandro Amenabar
Javier Bardem, Belen Rueda, Lola Duenas
Biyografi, Dram, Aşk
Gerçek bir yaşam öyküsünden yola çıkan İspanyol yönetmen Amenabar; Ramon Sampredo’nun yaşadıkları üzerinden yaşam, ölüm, aşk ve ötenazi ya da intihar üzerine esaslı bir film yaratmış.
Ramon Sampdero, gençlik yıllarında tutkulu ve coşkulu bir
gençtir, en büyük eğlencesi ise denizdir. Bir gün deniz ona çok kötü bir oyun
oynar ve yaşamının geri kalanını bir yatakta geçirmek zorunda kalır. Onu hayata
bağlayan ya da eski hayatını hatırlatan tek şey ise odasının penceresinden
gözüken denizdir. Ailesi Ramon’u rahat ettirebilmek için her türlü fedakarlığı
yapmaktadır ancak Ramon, uzun yıllar süren bu durumundan oldukça sıkılmıştır.
Ötenazi hakkı için girişimlere başlar. Bu sırada da aşık olur.
Mar Adentro, Ramon Sampdero’nun hikayesini anlatan değil
hissettiren bir film. Bunda Javier Bardem’in sadece mimikleri ile başardığı
devasa oyunculuk kadar Amenabar’ın bakış açısı ve hikayeciliği de önemli rol
oynuyor. Üstelik Amenabar’ın ele aldığı konu hem tartışmalı hem de
olabildiğince girift bir konu. Ki film üzerindeki bu tartışma günümüzde hala
devam etmekte. Ramon ötenazi hakkı mı istiyordu, yoksa Ramon intihar etmek mi
istiyordu? Amenabar bu tartışma eşiğinde olabildiğince tarafsız davranmaya
gayret göstermiş.
Mar Adentro'da hem Ramon’un yaşadıklarının/hissettiklerinin/isteklerinin ayırdına varabiliyorsunuz hem de ailesinin. Hangi taraftan bakarsanız bakın kararsız kalabiliyorsunuz. Bu kararsızlık ve aynı zamanda izleyicinin kendi belirsiz geleceğinde böyle bir durumla karşılaşabilme olasılığı ve sonrası izleyici yoğun bir şekilde etkiliyor.
Mar Adentro'da hem Ramon’un yaşadıklarının/hissettiklerinin/isteklerinin ayırdına varabiliyorsunuz hem de ailesinin. Hangi taraftan bakarsanız bakın kararsız kalabiliyorsunuz. Bu kararsızlık ve aynı zamanda izleyicinin kendi belirsiz geleceğinde böyle bir durumla karşılaşabilme olasılığı ve sonrası izleyici yoğun bir şekilde etkiliyor.
“Bir baba için oğlunun ölmesinden daha kötü tek bir şey var; oğlunun ölmeyi istemesi”
Javier Bardem’in Ramon rolünün hakkını fazlasıyla verdiğini
yazmıştım. Filmin bir diğer başarısı da sadece Javier Bardem’in oyunculuğu ile
ilerlememesi belki de. Amenabar oldukça titiz davranarak, çok iyi bir oyuncu
kadrosu ile çalışmış. Julia rolüyle Belen Rueda, Rosa rolüyle Lola Duenas da
Ramon’un çevresindeki en önemli iki figür olarak Javier Bardem’in başarısına
ortak olmuşlar.
2005 yılında En iyi yabancı film Oscar’ını, Altın Küre’de En
iyi Film Ödülü’nü alan Mar Adentro, İspanya’nın en önemli sinema organizasyonu
olan Goya’da da ödülleri silip süpürdü.
“Bir hayata mal olan özgürlük, özgürlük değildir
- Özgürlüğe mal olan hayat da hayat değildir”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder