#419 Darbareye Elly | About Elly - 2009


Yönetmen : Asghar Farhadi
Golshifteh Farahani, Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Payman Maadi
Gizem, Gerilim


“Kötü bir son, sonsuz bir umutsuzluktan iyidir”


Birbirleriyle uzun yıllardır tanışan üç çift, Almanya’dan dönmüş ve Alman eşinden boşanmış Ahmet ve Ahmet ile tanıştırılmak istenen Elly, İran’ın kuzeyinde Hazar Denizi kıyılarında 3 günlük bir kısa tatil için ev tutarlar. Tatil kafilesinde küçük çocuklar da vardır. Uzun yıllardır bir arada olan grupta yeni misafir Elly’yi ise sadece Sepideht tanımaktadır. Tatil evinde keyifler yerindedir. Elly her ne kadar Ahmet ile iyi anlaşsa da ise bir an önce geri dönmek istemektedir.

Erkeklerin voleybol oynadığı, kadınların alışverişe gittiği bir anda sahilde oynayan çocuklardan Arash denizde kaybolur.  Arash boğulmaktan zorlukla kurtarılır ama çocuklara göz kulak olması için sahilde kalan Elly’den haber yoktur. Boğulduğunu düşünürler ancak ortaya çıkan küçük yalanlar sonrası şüpheler başlar. Elly’yi ne kadar tanıyorlardır? Kaçmış olabilir mi? Boğulduysa nasıl? Küçük beyaz yalanların bazen çığ gibi katlandığı, bilinmezliklerle dolu bir çaresizliği doğurduğu anlatılıyor.





Darbareye Elly, Asghar Farhadi’nin sinemaya bakış açısını en somut şekilde yansıtan ilk film olarak öne çıkıyor. Bakış açısı ile birlikte ustalığını da. Karakterlerin inşası, birbirleri ile olan ilişkileri, çevreyle olan ilişkileri oldukça başarılı bir şekilde gösteriliyor.  Hikaye İran’da geçmesine, İranlı ailelerin hikayesinin anlatmasına rağmen oldukça evrensel. Farhadi’nin her filminde İran düzeni ve İranlıların yaşayışı konusunda seyirci epey yeni şey öğreniyor ancak Darbareye Elly, yerel bir film değil. Farhadi filmlerinin sinemaseverler tarafından bu kadar takdir görmesinin nedeni de bu olsa gerek. Kendi ülkesinden, kendi insanlarının hikayesini anlatıyor ancak bunu “korumacılık” amacıyla yapmadığı gibi oryantalist bakışları da beslemek için yapmıyor.  Hikayelerinde “gerçeğe” verdiği önemi, sanat anlayışında da yansıtmaktan geri kalmıyor. Eleştirilerini de hayranlıklarını da abartıya kaçmadan sergiliyor. Hikayenin özü bu anlamda evrensel. Ancak Farhadi’nin hikayeyi anlatma tarzı kendine özel.


Elly’nin kayboluşundan sonra ise ortaya konan gizem ustalıkla işleniyor ve gizemin yanında gerilimin dozajı da yavaş yavaş yükseliyor. Farhadi filmlerini özel kılan unsurlar da tam da burada ortaya çıkıyor. Gizemin ortadan kalkması için karakterlerin yapması gereken tek şey var; söylenen yalanların ortaya çıkarılması. Her yeni gerçek “merak” duygusunu daha da çok besliyor.
Oyunculukların tümü çok başarılı olsa da özellikle Sepideh rolüyle Golshifteh Farahani öne çıkıyor.  Asghar Farhadi oyuncuların bazılarından çok memnun kalmış olacak ki Darbareye Elly sonrasında da onlarla çalışmaya devam edecek.  “Jodaeiye Nader az Simin”  filminde Payman Maadi ve Shahab Hosseini’yi oynarken,  Forushande’de ise başrolü Shahabh Hosseini’ye verecek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder