Yönetmen : Asghar Farhadi
Golshifteh Farahani, Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Payman Maadi
Gizem, Gerilim
“Kötü bir son, sonsuz bir umutsuzluktan iyidir”
Birbirleriyle uzun yıllardır tanışan üç çift, Almanya’dan
dönmüş ve Alman eşinden boşanmış Ahmet ve Ahmet ile tanıştırılmak istenen Elly,
İran’ın kuzeyinde Hazar Denizi kıyılarında 3 günlük bir kısa tatil için ev
tutarlar. Tatil kafilesinde küçük çocuklar da vardır. Uzun yıllardır bir arada
olan grupta yeni misafir Elly’yi ise sadece Sepideht tanımaktadır. Tatil evinde
keyifler yerindedir. Elly her ne kadar Ahmet ile iyi anlaşsa da ise bir an önce
geri dönmek istemektedir.
Erkeklerin voleybol oynadığı, kadınların alışverişe gittiği
bir anda sahilde oynayan çocuklardan Arash denizde kaybolur. Arash boğulmaktan zorlukla kurtarılır ama
çocuklara göz kulak olması için sahilde kalan Elly’den haber yoktur.
Boğulduğunu düşünürler ancak ortaya çıkan küçük yalanlar sonrası şüpheler
başlar. Elly’yi ne kadar tanıyorlardır? Kaçmış olabilir mi? Boğulduysa nasıl?
Küçük beyaz yalanların bazen çığ gibi katlandığı, bilinmezliklerle dolu bir
çaresizliği doğurduğu anlatılıyor.
Darbareye Elly, Asghar Farhadi’nin sinemaya bakış açısını en
somut şekilde yansıtan ilk film olarak öne çıkıyor. Bakış açısı ile birlikte
ustalığını da. Karakterlerin inşası, birbirleri ile olan ilişkileri, çevreyle
olan ilişkileri oldukça başarılı bir şekilde gösteriliyor. Hikaye İran’da geçmesine, İranlı ailelerin
hikayesinin anlatmasına rağmen oldukça evrensel. Farhadi’nin her filminde İran
düzeni ve İranlıların yaşayışı konusunda seyirci epey yeni şey öğreniyor ancak
Darbareye Elly, yerel bir film değil. Farhadi filmlerinin sinemaseverler
tarafından bu kadar takdir görmesinin nedeni de bu olsa gerek. Kendi
ülkesinden, kendi insanlarının hikayesini anlatıyor ancak bunu “korumacılık”
amacıyla yapmadığı gibi oryantalist bakışları da beslemek için yapmıyor. Hikayelerinde “gerçeğe” verdiği önemi, sanat
anlayışında da yansıtmaktan geri kalmıyor. Eleştirilerini de hayranlıklarını da
abartıya kaçmadan sergiliyor. Hikayenin özü bu anlamda evrensel. Ancak
Farhadi’nin hikayeyi anlatma tarzı kendine özel.
Elly’nin kayboluşundan sonra ise ortaya konan gizem
ustalıkla işleniyor ve gizemin yanında gerilimin dozajı da yavaş yavaş yükseliyor.
Farhadi filmlerini özel kılan unsurlar da tam da burada ortaya çıkıyor. Gizemin
ortadan kalkması için karakterlerin yapması gereken tek şey var; söylenen
yalanların ortaya çıkarılması. Her yeni gerçek “merak” duygusunu daha da çok
besliyor.
Oyunculukların tümü çok başarılı olsa da özellikle Sepideh rolüyle
Golshifteh Farahani öne çıkıyor. Asghar
Farhadi oyuncuların bazılarından çok memnun kalmış olacak ki Darbareye Elly
sonrasında da onlarla çalışmaya devam edecek.
“Jodaeiye Nader az Simin” filminde Payman Maadi ve Shahab
Hosseini’yi oynarken, Forushande’de ise
başrolü Shahabh Hosseini’ye verecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder