Yönetmen : Fatih Akın
Sibel Kekilli, Birol Ünel, Güven Kıraç
Dram
Hamburg doğumlu Türk yönetmen Fatih Akın’ın oldukça ses
getiren Türk-Alman ortak yapımı filmi Gegen Die Wand gerçekçiliği, sertliği ve
anlatım biçimi ile oldukça önemli bir film.
Cahit, hayatla başa çıkmayı başaramamış, intiharı
becerememiş, alkol ve uyuşturucu bağımlısı bir adamdır. Sibel genç ve güzel bir
kızdır. Hayattan daha fazla keyif almak istemektedir ama geleneklerine sıkı
sıkıya bağlı tutucu ailesi onu sürekli baskı altında tutmaktadır. Sibel de kurtuluş için
intiharı deneyecektir.
“İntihar, hayatına nokta koymanın tek yolu değildir"
Sibel özgürlüğüne kavuşmak, Cahit ise hayatına biraz daha
anlam katmak için evlenmeye karar verirler. Bu başlangıcı sakat evlilik oyunu
hem Sibel’in hem de Cahit’in hayatını değiştirecek ve Hamburg’da başlayan öykü İstanbul’da sona
erecektir.
Cahit kimliğini, geçmişini, geleceğini kaybetmiş Türk
kökenli bir Alman, Sibel ise aile ve gelenekler içerisinde hapsedilmeye çalışan
bir Türk kızıdır. Fatih Akın, gurbetçilerin yaşadıklarını, en çok kendinden
yola çıkarak senaryolaştırmış. Film kişiler etrafında dönse de aslında
gettolar, aileler, gurbetçiler üzerinden daha geniş bir bakış koyuyor ortaya.
Bu “Duvara Karşı”nın en büyük başarısı olsa gerek. Zıtlıklar, gelenekler,
baskı, değişimin ta kendisi, sindirilmemiş kimlikler üzerinden anlatılıyor
Cahit ve Sibel’in hikayesi.
Fatih Akın’ın senaryo yeteneği fevkalade. Üstelik hikayesini
oluştururken kendisinden ve gördüklerinden beslendiği çok açık. Hamburg’da doğan
Türk kökenli Fatih Akın’ın Hamburg’da yaşayan Türklere bakış açısı elbette
oldukça derin ve gerçekçi olacaktı. Üstelik, yönetmenlik becerisi de muazzam.
Farklı ama leziz bir sinematografi. Ve oldukça zeki. Hem toplumun hem
karakterlerin ruhuna uygun olarak koyu bir atmosfer yaratıyor. Senaryoda
kurguladığı karakterleri ve ortamı yönetmenlik becerisi ile kadraja aynı
anlamlarla sığdırıyor. Ve acımasız da. Sibel’in yaşadıklarını gayet sert bir
dille sunuyor. Seyirciyi rahatsız etmekten geri durmuyor. Cahit’in hayata
tutunma çabasını, tutkusunu ve değişimini sindire sindire anlatıyor.
Türk
seyircisinin pek aşina olmadığı Birol Ünel, oldukça iyi bir oyuncu ve rolün
hakkını veriyor. Güven Kıraç gibi büyük bir oyuncu ise filmin yapışkanı adeta.
Olması gereken yerde olması gerektiği kadar. Ancak Sibel Kekilli’nin farklı bir
hikayesi var. Sibel Kekilli, Almanya’da yaşayan genç bir kızken, problemleri ve kötü evliliği sonrası yaşamını
sürdürmek için porno filmlerde rol alıyor. Fatih Akın ile karşılaşması ve Fatih
Akın’ın Sibel Kekilli’yi Sibel Güner olarak seçmesi, hayatını baştan aşağı
değiştiriyor. Sibel Kekilli de Sibel Güner’i oynarken kendinden besleniyor
adeta. Ve ortaya çok gerçek bir karakter koyuyor. Fatih Akın’ın seçimi boşuna
değil.
Elbette Sibel Kekilli’nin geçmişi çokça tartışıldı, ancak
Sibel Kekilli hem geçmişiyle yüzleşti hem de güçlü durmayı başardı ve kendine
yeni, başarılı ve sağlam bir kariyer inşa etti.
“Dünyayı değiştiremiyorsan, dünyanı değiştir”
Duvara Karşı, çok geniş bir kesimde yankı uyandırdı. Bir çok
ulusal ve uluslararası ödül aldı. Fatih Akın’ın becerisi sinema dünyasının
ilgisini çekti. Anlattığı hikaye hem Almanya’da hem de Türkiye’de çok
tartışıldı. Ortaya kesinlikle özgün bir film çıkarmıştı Fatih Akın. Ancak
bahsedilen Sibel Kekilli tartışmaları bazen filmin önüne geçti. Bu hem Fatih
Akın’ın şanssızlığıydı hem de şansı. İşin absürt kısmından tutan ve Gegen Die
Wand’ın çok geniş kitlelerce duyurulmasını sağlayan kitle Fatih Akın’a ve filme
de hizmet etti esasında. Kim bilir Fatih Akın Sibel Kekilli’yi tanıdığında tüm
bunları hesaplamıştı bile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder