Yönetmen : Atıf Yılmaz
Kemal Sunal, Şener Şen, Adile Naşit, İlyas Salman, Müjde Ar, İhsan Yüce
Bir dönem Türk sinemasına damgasını vurmuş isimleri bir
araya getiren, Türk sinema tarihinin en komik, en çarpıcı ve en politik
filmlerinin başında geliyor Kibar Feyzo. Atıf Yılmaz’ın “toplumsal gerçekçilik”
üzerine ortaya çıkardığı bu büyük eserin senaristi ise İhsan Yüce. Filmin yapım
yılı 1978 ve 1980 öncesi Türkiye’de yaşanan tartışmaların neredeyse tamamını
içine alarak, hepsine cevap veriyor.
Kibar Feyzo, Askerlik sonrası köyüne dönerek sevdiği kızla evlenme
hayalleri kuran Feyzo’nun maceraları ekseninde ülkenin bulunduğu duruma, ağalık
düzenine, kadın-erkek eşitsizliğine, faşizme, faşizm sevgisine, sendikalaşmaya,
köylünün yaşadığı zorluklara, fakir halkın motivasyonlarına, toplum-din
ilişkisine kadar geniş bir pencereden bakıyor ve ortaya çıkan sıkışmışlığı sert bir şekilde
kırmak istiyor. Sert diyorum, zira filmi dönemin ve ülkenin şartlarını ele
alarak düşündüğümüzde, hikayenin vurmadığı, sarsmadığı, dalga geçmediği en ufak
aktörün bile olmadığını görüyoruz.
Türk televizyonlarında onlarca kez gösterilmiş ve sinema
tarihinin en komik filmlerinin başında yer alan, müzikal öğelerle de beslenmiş Kibar Feyzo’nun
hakettiği yerde olduğunu söylemek oldukça zor. Evet hala çok konuşuluyor, hala
replikleri bir çok insanın ezberinde, unutulmaz sahneleri hala insanların gözleri
önünde canlanabiliyor ama Kibar Feyzo’nun sarstığı bütün aktörler, kimlikleri
değişse de hala aynı yerlerinde ve hala 40 yıl öncesi kadar güçlü. Hepsinden
önemlisi tam 40 yıl sonra “ne değişti?”, sorusunun soruluyor olması bile en az
Kibar Feyzo kadar komik ve en az Kibar Feyzo kadar dramatik. Üstelik Kibar
Feyzo’yu bugün televizyon kanallarından birinde izleyecek olsaydık, sansür
nedeniyle uğrayacağı kesintiyi tahmin etmek oldukça kolay. Kırpılmış, bütünlüğü
ve vuruculuğu yitirilmiş, alelade bir komedi filmi izliyor olacaktık.
Köyün ağası ve sahibi Maho Ağa’nın köydeki düzeni bozacak
korkusuyla sürgüne gönderdiği Feyzo, sürgün gittiği şehirde her seferinde daha
da bilinçlenmiş bir şekilde geri gelir ve her sürgün dönüşünde bu bilinç ile
Maho Ağa’ya ve onun sistemine daha da fazla zarar vermeye başlar. Oysa yapması
gereken basittir. Başlık parasını tam ve eksiksiz olarak ödemek, Ağa’nın
düzenini kabul etmek ve ona boyun eğmek!
Ne diyordu Maho Ağa?
“Sataram köyü haaaaa”
Replikleri ve sahneleri yıllar geçse de sinema seyircisinin
hafızasından hiç silinmeyen, Kemal Sunal, Şener Şen, İlyas Salman, Adile Naşit,
Müjde Ar, İhsan Yüce ve Erdal Özyağcılar gibi o dönem Türk sinemasının büyük
oyuncularını bir araya getiren, vurucu, sarsıcı, sorgulayıcı bir film Kibar
Feyzo. Hiç şüphesiz burada hem oyuncu hem de senarist İhsan Yüce’nin de hakkını
vermek lazım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder